حسین نازک تبار؛ شهرام ملانیا جلودار؛ محمدرضا سیه چهره
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401
چکیده
در کشور ما حمایت از تولید کالاهای داخلی و نگرش به مصرف این کالاها همواره در اولویت سیاستگذاران بوده و یکی از شیوههای معمول در زمینه تشویق مصرف کالاهای داخلی، اعتماد به این کالاها و کیفیت آن است. بر ...
بیشتر
در کشور ما حمایت از تولید کالاهای داخلی و نگرش به مصرف این کالاها همواره در اولویت سیاستگذاران بوده و یکی از شیوههای معمول در زمینه تشویق مصرف کالاهای داخلی، اعتماد به این کالاها و کیفیت آن است. بر همین اساس، هدف این مطالعه، شناسایی رابطه بین اعتماد اجتماعی و نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان میباشد. به لحاظ روش شناسی، این تحقیق از نوع توصیفی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان بالای 18 سال مناطق سهگانه شهرستان ساری با حجم نمونهای به تعداد 388 نفر محاسبه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. اعتبارسنجی ابزار گردآوریداده ها، به وسیله روایی محتوایی و برای برآورد پایایی آنها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتهها نشان داد که میانگین اعتماد اجتماعی و نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان به ترتیب 251/3 و 405/3 می باشد که در حد «بالاتر از متوسط» ارزیابی می-شود. همچنین، نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از آن است که بین اعتماد اجتماعی و ابعاد آن با نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان رابطه معناداری وجود دارد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون، سه متغیر (اعتماد بین شخصی، اعتماد نهادی و اعتماد تعمیم یافته) توانستهاند 9/17 درصد از واریانس متغیر وابسته (نگرش به مصرف کالاهای داخلی) را تبیین نمایند.